Wat te doen bij incidenten

Natuurlijk is het voorkomen van incidenten het eerste wat er moet gebeuren. Maar helaas is dat geen 100% garantie dat er geen incident kan plaatsvinden. 

Hieronder benoemen kort welke stappen er dan doorlopen kunnen worden.

Slachtoffers herkennen

Zowel bij de pleger als bij het slachtoffer zou je ongewenst gedrag kunnen herkennen. Ga hierbij vooral op je intuïtie af. Maak je je zorgen over bepaalde situaties, bespreek dit dan met de vertrouwenscontactpersoon
Voorbeelden van mogelijke signalen zijn: een deelnemer die opeens niet meer komt zonder duidelijke reden, spanning die rondom een vrijwilliger hangt, vrijwilligers die niet meer met een bepaalde vrijwilliger willen samenwerken, slaapproblemen of andere fysieke klachten. Neem deze signalen serieus en maak ze bespreekbaar.

Een melding behandelen

Wanneer een melding binnenkomt is het zaak om deze rustig en serieus op te pakken. Neem een neutrale houding aan, stel vragen om de situatie goed in kaart te brengen. 

Contact opnemen met de politie

Wanneer er sprake lijkt te zijn van strafbare feiten ben je verplicht om contact op te nemen met de politie

Geen aangifte… maar wat dan wel

Neem de klacht serieus. Dit doe je door:

  • De klacht te onderzoeken als bestuur
  • De situatie voor te leggen aan een tuchtcommissie

Een zaak-coördinator aanwijzen

Niet het gehele bestuur hoeft bezig te zijn met de melding, dit maakt het alleen maar onoverzichtelijk en complexer. 
Wijs 2 bestuursleden aan die de melding verder behandelen

Een vertrouwenspersoon inschakelen

Een vertrouwenspersoon begeleidt het slachtoffer of de dader tijdens het hele proces. Als organisatie kan je zelf een vertrouwenspersoon hebben, maar je kunt er ook voor kiezen om een externe vertrouwenspersoon in te stellen. Dit kan bijvoorbeeld via Slachtofferhulp