Maak het bespreekbaar
Het is belangrijk dat sociale veiligheid een vast onderdeel wordt op de agenda van je organisatie. Dit doe je door:
- Een bestuurslid aan te stellen die verantwoordelijk is voor dit onderwerp
- Minimaal 1x per jaar op de bestuurs-agenda zetten
- Samen met het bestuur het aannamebeleid bepalen: als dit duidelijk is, kan je makkelijker mensen aanspreken wanneer ze zich niet aan de regels houden
- Het beleid communiceren binnen de organisatie (bv website)
- Het is goed om de tekst positief op te stellen: benoem het gedrag wat juist wenselijk is
Werven van vrijwilligers
Veiligheid binnen je organisatie begint bij het werven van de juiste vrijwilligers. Denk na over wat je verwacht van een vrijwilliger en leg dit vast in je aannamebeleid vast. Stel kritische vragen tijdens het aannamegesprek en maak je verwachtingen duidelijk. Vraag altijd om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en laat de gedragscode ondertekenen.
Lees meer over de stappen die je kunnen helpen bij het werven van de juiste vrijwilligers.
Risico’s in kaart brengen
Bekijk waar de risico’s liggen binnen jouw organisatie. Dit is voor iedere organisatie anders. Door de risico’s te bepalen weet je welke stappen je moet ondernemen om ze op te lossen. De risico’s breng je snel in kaart door:
- een projectgroep samen te stellen die samen bereid zijn dit op te pakken
- de projectgroep brengt de risico’s in beeld door het doorlopen van de “checklist risicofactoren”
- als je weet wat de risico’s zijn, maak je een plan om deze op te lossen
Omgangs-en gedragsregels en klachtenregeling opstellen
Door het vastleggen van omgangs- en gedragsregels weet iedereen wat de afspraken zijn hoe er met elkaar omgegaan wordt.
Het is belangrijk om deze regels vast te leggen en ze te communiceren onder de leden van je organisatie
Omgangsregels: hoe gaan we binnen de organisatie met elkaar om, welk gedrag keur je als organisatie goed (en af). Voorbeeld
Gedragsregels/code: dit zijn extra regels voor mensen binnen je organisatie met extra verantwoordelijkheid of begeleidende functie. Voorbeeld
Klachtenregeling: wat doe je als er ongewenst gedrag heeft plaatsgevonden. Voorbeeld
Eindhoven Doet biedt regelmatig de training Sociale Veiligheid aan. In deze workshop maak je kennis met de diverse onderdelen over sociaal beleid en ontdek je welke stappen je kunt nemen. Kijk hier voor het huidige aanbod
Vertrouwenscontactpersoon
Een vertrouwenscontactpersoon (VCP) is iemand waar mensen terecht kunnen als ze vragen hebben, of zich zorgen maken over ongewenst gedrag. Het is belangrijk dat de leden van je organisatie met iemand, in vertrouwen, kunnen praten over ongewenst gedrag. Dit is een taak van een vertrouwenscontactpersoon. De vertrouwenscontactpersoon gaat in gesprek met slachtoffer of beschuldigde en onderzoekt waar diegene terecht kan voor hulp en welke vervolgstappen ondernomen kunnen worden. Door het hebben van een vertrouwenscontactpersoon laat je als organisatie zien dat je sociale veiligheid hoog in het vaandel hebt staan. Vrijwilligers, leden, ouders en betrokkenen kunnen bij de vertrouwenscontactpersoon terecht voor een vertrouwelijk gesprek.
Meer over het aanstellen, trainen en kenbaar maken van de VCP