De kunst van het vrijwilligers werven

Diana v.d. Eijnden

Creatieve manieren om vrijwilligers te werven

Je hebt alles al geprobeerd, een vacature geplaatst op Jijdoet040, mensen gevraagd en een poster opgehangen, maar nog steeds heb je niet genoeg vrijwilligers. Het lukt gewoon niet, denk je. 
Maar, als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg, zegt het cliché. 

01-02-2022

Hoe doe je het nou anders? Geef de kunstenaar in jezelf een por en maak haar wakker! Alle mensen hebben fantasie, jij ook, ook al denk je dat jij geen creatieveling bent. Met de volgende tips haal jij je innerlijke kunstenaar uit haar winterslaap en verzin je zo een paar nieuwe plannen om vrijwilligers te werven.  

Heb lef

Kunstenaars hebben lef om de dingen anders te doen. Voorbeelden genoeg van kunstenaars die zich niets aantrokken van “hoe het hoort”. Natuurlijk vindt iedereen daar wat van. Sommigen vinden het te gek, anderen vinden het waardeloos. En dat maakt niks uit. Ken jij een kunstwerk waardoor iedereen zich aangesproken voelt? Nee, ik ook niet. Dat geldt ook voor vrijwilligerswerving. Nooit voelt iedereen zich aangesproken. Dat kan gewoon niet, dus leg je daar maar gewoon bij neer. 
Als jouw ideale vrijwilliger zich er maar in kan herkennen!

Jarige Job doet het anders, zij maken een feest van eigenlijk best wel saai vrijwilligerswerk: het inpakken van dozen. Door het verkleed te doen en/of midden in de nacht, als vrijgezellenfeest of als teamuitje, het kan allemaal bij Jarige Job. Wie in Eindhoven gaat vrijwilligerswerk zo feestelijk aanbieden? Ik doe meteen mee!

Kijk ook eens naar de klussen die je aanbiedt, de vragen die je stelt aan je potentiële vrijwilligers. Toen ik dit voorjaar de inzendingen voor de Nationale Vrijwilligersprijzen mocht beoordelen verraste de inzending van Jong Perspectief Zoetermeer mij heel positief. Een organisatie die normaal gesproken vraagt van een vrijwilliger om zich een jaar de verbinden, deed het eens helemaal anders met het project vakantiemaatjes. Het bleek tóch anders te kunnen en het leverde ze veel nieuwe vrijwilligers en blije kinderen op. Hoppa! Gewoon doen, uitproberen! Lukt het niet, heb je dat ook weer geleerd.

Sprankelen

Gebruik je passie  

Alles begint met betrokkenheid. Zo begon jouw organisatie of initiatief ooit, of dat nu meer dan 100 jaar geleden is of vorige week nog. Er was iets aan de hand, iemand voelde zich daar betrokken bij en wilde een oplossing bieden. BAM: passie! Wat is jouw passie? Waar maakt jouw hart een sprongetje van? Geef die passie door aan anderen! 

 Wandel eens door het Philips museum en je ziet waar passie je kan brengen. Anton Philips zei ooit op een medewerkersbijeenkomst: “Wat we nodig hebben zijn mensen met fantasie, saamhorigheid en de wil om iets te bereiken”. Die combinatie van de wil om iets te bereiken en er samen met creativiteit aan te werken heeft Philips geen windeieren gelegd en dat kan voor jouw organisatie ook goud opleveren.

Steek mensen aan met jouw passie, laat zien wat jouw organisatie betekent in de stad en voor jouw doelgroep. Vertel het zo dat mensen zin krijgen om hun steentje ook bij te dragen. En doe het niet alleen! Betrek je vrijwilligers bij het vinden van nieuwe vrijwilligers, laat hen de passie delen. Vele handen maken niet alleen licht werk, maar ook leuker werk. Ik werd zelf heel vrolijk van deze stichting (ook weer een prijswinnaar van de Nationale Vrijwilligersprijzen), wat een vrolijkheid en passie! Laat je passie ook zien!

Passion

Kijk anders  

We hebben alles al geprobeerd, wat hoor ik dat vaak! Alles is wel héél veel, toch? Er is vast iets wat je nog niet geprobeerd hebt, wat je nog niet eens bedacht hebt. Wat als je alles zou kunnen doen? Wat zou je dan nog willen doen? Ga eens lekker brainstormen, alleen of met een groepje. Begin bij het begin, met een helemaal leeg vel, zonder te denken aan alle regels en praktische beperkingen.  

Probeer deze werkvorm eens: wat als Pipi Langkous het vrijwilligerswerk bij jullie opnieuw mocht inrichten, hoe zou zij het doen? Of Nelson Mandela of Steve Jobs of je puber-nichtje? Deze werkvorm haalt je uit je gedachtenpatronen van hoe het zou moeten zijn en helpt je om met een frisse blik naar je organisatie te kijken. Ik ben benieuwd hoe het vrijwilligerswerk er bij jullie uit zou zien! Als je dit gedaan hebt, kijk je naar de bruikbare ideeën die je hebt bedacht. Vast niet alles kan wat Pipi zou willen, maar laat je eens verrassen door wat er wel kan en maak meteen gebruik van de positieve energie die je hebt opgedaan en leg het vast in een plan.

Door de bril van een kunstenaar kijken, dat is pas leuk! Het is een verwonderende blik, een onderzoekende blik, een nieuwsgierige blik. Je stelt vragen bij dingen waarvan je dacht dat ze vanzelfsprekend waren en je ziet ineens de schoonheid van alledaagse dingen. Je kijkt anders, je stelt andere vragen over jouw organisatie en de vrijwilligersklussen die je hebt. Zet de bril van jouw ideale vrijwilliger op en kijk eens door zijn bril, hoe kijk je er dan tegenaan?

Speel  

Mensen houden van spelen en de wereld kan wel wat meer speelsheid gebruiken! Als jij plezier hebt tijdens het schrijven van een vrijwilligersvacature en het maken of kiezen van een foto die daarbij hoort, zie je dat terug in het resultaat. Bij spelen laat je het resultaat even los, je gaat lekker associëren, spelen met taal, met beelden, met middelen om te werven. Je zet je verbeeldingskracht in. Je mag ineens alles, groot dromen, gekke ideeën bedenken, maffe foto’s maken. Misschien ga je tekenen of lekker naar buiten toe en kom je zo weer op een briljante nieuwe manier om vrijwilligers te werven.

Ideeën liggen overal, je hoeft ze alleen maar te zien. Je kunt je laten inspireren in een mooi museum (ik kreeg het idee voor dit blog in ons eigen Van Abbemuseum), maar net zo goed van een toevallig gesprek wat je oppikt in de bus of (juist!) een paar spelende kinderen. Ga lekker combinaties maken met wat je hoort. Hoe kan bijvoorbeeld een spelletje als Chinees fluisteren jou helpen in de werving?

Beter goed gejat…

Picasso zei: “De goede kunstenaars kopiëren, de grote stelen.” Wat bedoelt Picasso? Als je iets kopieert, blijft het wat het is, een kopie van een idee van een ander. Als je iets steelt, maak je het helemaal van jezelf, je steelt het idee en maakt er iets anders van zodat het niet meer echt herkenbaar is als het originele idee. Hoe kun je dat inzetten in jouw vrijwilligerswerving? Laat je eens inspireren door de zakelijke markt, bijvoorbeeld hoe de Pindakaas winkel van één van de normaalste producten in je keukenkastje een specialiteit maakte. Blogger Heleen schreef hier een nog steeds actueel artikel over. Het huiswerk bij haar blog: hoe is jouw vrijwilligerswerk bijzonder óf hoe kun je het bijzonder maken?

Meer

Wil je meer leren over vrijwilligers werven? Dan is de workshop Vrijwilligers werven, maar dan anders iets voor jou. Daar gaan we praktisch aan de slag met een wervingsplan voor jouw nieuwe vrijwilligers. Ik zie je daar!

Lees ook een van de andere Blogs