Hoe Centrum De Eik het Goed Regelt

Henk en Wim

Vrijwilligerswerk met impact

Leven met, na en naast kanker: je hoeft het niet alleen te doen! Centrum De Eik is er voor iedereen die te maken heeft met kanker. Of je nu zelf ziek bent, herstelt of een naaste ondersteunt, zij bieden een warme plek waar je steun en begrip vindt.

7-4-2025/Lisette Weekers en Yvonne Keijsers

Leven met, na en naast kanker: je hoeft het niet alleen te doen! Centrum De Eik is er voor iedereen die te maken heeft met kanker. Of je nu zelf ziek bent, herstelt of een naaste ondersteunt, zij bieden een warme plek waar je steun en begrip vindt. Met psychosociale ondersteuning en activiteiten om richting te geven aan het leven waarin kanker (over)heerst. Zij zetten zich in om de kwaliteit van het leven te verbeteren. Dit doen ze bij Centrum De Eik met ongeveer 70 vrijwilligers.

De Eik doet veel goeds voor de gasten en willen daarbij ook goed zijn voor hun vrijwilligers. Henk en Wim vertellen; ‘We willen als vrijwilligers van Centrum De Eik goed en respectvol zijn voor elkaar en oog hebben voor de diversiteit en kwaliteit van onze vrijwilligers én activiteiten.’

Goed Geregeld!

Henk maakte deel uit van de vrijwilligerscommissie en keek vanuit een HR-achtergrond naar Centrum De Eik. ‘We wilden zeker weten dat alles rondom onze vrijwilligers goed geregeld was. Via online speurwerk ontdekten we dat Eindhoven Doet ons verder kon helpen met het keurmerk "Goed Geregeld". Dit keurmerk biedt een methodiek om HR-zaken voor vrijwilligers te structureren en optimaliseren. Aangezien vrijwilligers een onmisbare rol spelen binnen Centrum De Eik, was dit een kans om de processen te verbeteren en nog professioneler te werken. Samen met de klankbordgroep en vrijwilligerscommissie kon iedere vrijwilliger meepraten, zo werd de hele organisatie van Centrum De Eik en alle vrijwilligers vertegenwoordigd. Wat bleek, we hadden de expertise om dit met z'n allen te doen allemaal in huis, soms zelfs zonder dat we het wisten. Door er via het keurmerk naar te kijken konden we laten zien en vastleggen wat we doen en wat we kunnen. Nu is alles geactualiseerd en digitaal vastgelegd. We hebben onszelf neergezet en onze vrijwilligerscommissie houdt het actueel.

Iedereen praat mee

Het heeft ons veel opgeleverd. De zelfevaluatie, die als belangrijke tool gebruikt wordt, toonde aan wat al goed ging en waar nog winst te behalen viel. Processen zoals in- en uitdiensttreding, opleidingen en evaluaties zijn helder vastgelegd. De vrijwilligerscommissie en klankbordgroep zorgden voor bredere vertegenwoordiging en inspraak. Werkprocessen zijn geoptimaliseerd en vastgelegd volgens de AVG-richtlijnen.

 

Het keurmerk bevestigt de kwaliteit en professionaliteit van Centrum De Eik. Dat geeft vertrouwen bij vrijwilligers en externe partijen. Kortom, het keurmerk heeft geholpen om het vrijwilligersbeleid naar een hoger niveau te tillen én te waarborgen voor de toekomst!’ Bovendien waarborgt deze structuur de veiligheid voor onze vrijwilligers.

Structuur met Eik-sausje

Het traject voor het keurmerk maakte ons opnieuw bewust van het belang van structuur', vertelt Wim. ‘Een structuur die past bij onze cultuur waarin de vrijwilligers zich herkennen, waarbij ze zich erkend en herkend voelen. Ik herken de praktijk in ons beleid en daardoor voel ik me erkend'. Dit overgoten met onze eigen Eik-sausje maakt het voor ons bij De Eik helemaal van ons: we hebben de gemoedelijkheid die bij ons past overgebracht in formele tekst, waarbij we zeker ook concreet zijn gebleven.

Het keurmerk Goed Geregeld is een bindmiddel voor onze organisatie, dat moeten we koesteren en als het ware in blijven roeren zodat het blijft bestaan en zich aanpast aan nieuwe omstandigheden. Onze klankgroep blijft bestaan om dit te waarborgen.

Alles voor de gasten

Onze gasten staan centraal. Bij alle regelingen vragen wij ons af wat de gast eraan heeft.  We zijn gastvrij voor onze bezoekers en onze vrijwilligers. Als het goed is voor onze gast is het ook goed voor de vrijwilliger. De praktijk wordt bepaald door onze mensen.  Trots en blij zijn we dat we door het keurmerk Goed Geregeld in de praktijk onze vrijwilligers nóg beter kunnen ondersteunen.’

Heb je ook interesse in het Keurmerk Goed Geregeld? Neem contact op met adviseur Goed Geregeld Diana van den Eijnden via d.vd.eijnden@eindhovendoet.nl